Dokumentbevakning – trygg förvaring och bevakning av dina viktiga dokument.

Hos oss kan du enkelt förvara dina viktiga dokument, så som testamente, livsarkiv och gåvobrev på ett säkert ställe. Ett bra sätt att säkerställa att dessa dokument blir tillgängliga när någon avlider. Därför erbjuder minönskan.se, tjänsten dokumentbevakning för att förvara och övervaka dina betydelsefulla handlingar.

Så fungerar det:

  • Du har antingen ett testamente, ett annat viktigt dokument,
  • eller planerar att upprätta ett sådant.
  • På någon av våra begravningsbyråer upprättar vi en depå (förvaringsplats)
  • i ditt personnummer. Vi kan förvara dina dokument fysiskt och digitalt. Originaldokumentet förvaras tillsammans med en digital kopia.
  • Vi får veckovis information från Skatteverket om avlidna personer. När vi får träff på en depå (ett personnummer) som vi övervakar, kontaktar vi närmast anhöriga och berättar vilka dokument som finns förvarade.

Support dokumentbevakning

Om du har frågor om dina bevakade dokument eller vill veta mer om tjänsten, så är du välkommen kommen in på något av våra kontor eller ringa oss på telefon 040-6001832.

Säker förvaring och övervakning av dina juridiska dokument

Vi förvarar dina viktiga originaldokument i ett brandsäkert säkerhetsskåp, i larmade lokaler och i en digital depå. Det kan gå många år innan en depå behöver öppnas och dokumenten användas. Bevakningen av sådana viktiga handlingar är en ansvarsfull uppgift, och säkerheten är av yttersta vikt för oss:

  • Vad händer med dokumenten om vi av någon anledning upphör eller går i konkurs, då överförs depån och dess innehåll automatiskt till Sveriges begravningsbyråers förbund som centralt som fortsätter övervakningen.
  • Du kan alltid vara trygg med att övervakningen hanteras på ett säkert sätt.
  • Alla sökningar och händelser i depån loggas, och som innehavare kan du begära en rapport för att själv övervaka vilka sökningar som har genomförts.
  • Systemet är säkert från intrång, och endast den ansvariga personen på begravningsbyrån samt systemansvarig har åtkomst till dokumenten. 
  • Om du exempelvis flyttar och vill ta med dig din depå till din nya bostadsort, kan du kontakta oss och flytta depån till en auktoriserad begravningsbyrå den nya orten.

Kostnad för vår tjänst

Förvaring och övervakning av ett Livsarkiv är kostnadsfritt.

För testamente och övriga dokument tillkommer en mindre engångsavgift, som inkluderar upp till 10 dokument. Du har möjlighet att senare komplettera din dokumentförvaring med fler handlingar eller byta ut befintliga dokument.
Pris 1995 kr

Tjänsten betalas mot faktura som ställs ut efter att vi aktiverat depån.

Du har fri tillgång till din bevakning 3 gånger om året, önskar du hämta och lämna dokument oftare än så tillkommer 350 kr varje gång.

Vad kan man förvara i Dokumentförvaringen?

Förvarning är till för handlingar av juridisk karaktär, ett dokument som är en form av värdehandling, till exempel.

  • Testamente
  • Skuldebrev
  • Samboavtal
  • Gåvobrev
  • Livsarkiv
  • Äktenskapsförord
  • Bouppteckning
  • Försäkringsbrev
  • Framtidsfullmakt

Frågor och support för Dokumentbevakning/förvaring

Arcus begravning och Juridik
Slottsstadens begravningsbyrå
Arlöv och Åkarp begravningsbyåer

Supporttelefon: 040-6001832
Email: juridik@arcusnet.se